تماس واتس اپ

۰مورد

شما هیچ آیتمی در سبد خریدتان ندارید.

new finder

جستوجوگر برنامه

Main_finder

Product was successfully added to your shopping cart.
Swipe to the left

معرفی کامل و تخصصی ایسیو بوش ME 7.4.4 در خودرو 206

22 نوامبر 2020 No comments

معرفی ایسیو :

ایسیو توسط شرکت های مختلفی در دنیا ساخته می شود. که شرکت بوش از جمله شرکت های سازنده ایسیو است. ایسیو بوش در ایران بر روی خودروهای مختلف با تفاوت هایی در سخت افزار و نرم افزار نصب شده اند.

از انواع خودرو هایی که از ایسیو بوش ME7.4.4 استفاده می کنند، می توان به پژو ۲۰۶ اشاره کرد که شرکت خودرو سازی ایران خودرو از سال ۸۳ تا ۹۱ روی ۲۰۶ های تیپ ۵ و بعضاً روی ۲۰۶ های تیپ ۶ هم موجود بود اما بر روی ۲۰۶ های تیپ ۴ خیلی کم نصب شد زیرا ۲۰۶ تیپ ۴ در ایران زیاد تولید نشد.

ایسیو بوش ME7.4.4 علاوه بر ایران در خیلی از کشورهای دیگر هم برای کنترل موتور TU5 نصب و مورد استفاده قرار گرفت.به عنوان مثال در کشور برزیل ، افریقای جنوبی ، مجارستان ، اسپانیا ، فرانسه و همچنین کشور المان مورد استفاده قرار گرفته است . قابل ذکر است که تمامی کشورهایی که ۲۰۶ را تولید کردند شرکت پژو این ایسیو را بر روی این خودرو ها نصب کرده است.

برای خرید و مشاهده ایسیو بوش ME 7.4.4 پژو 206 بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو بوش ME 7.4.4 پژو 206

تاریخچه ایسیو بوش :

بوش یک شرکت مهندسی و الکترونیک چند ملیتی آلمانی است ، که مقر آن در گرلینگن واقع در نزدیکی اشتوتگارت آلمان است .این کمپانی بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو به لحاظ درآمدی در سال ۲۰۱۱ شناخته شده در جهان است .

این شرکت توسط رابرت بوش در اشتوتگارت در سال ۱۸۶۶ تاسیس شد . محصولات اصلی Bosch در صنعت خودرو شامل قطعات خودرو ، از قبیل ترمز ، کنترلرها ،درایوهای الکتریکی و یونیت های الکترونیک ، سیستم های سوخت رسانی و ژنراتورها و موتورهای استارت و سنسورها و سیستم های فرمان است.

انواع ایسیو بوش :

1-ایسیو بوش ۷.۴.۹


2-ایسیو بوش Me 7.4.4


3-ایسیو بوش ۷.۴.۵


4-ایسیو بوش ME 17


5-ایسیو بوش ۷.۴.۱۱


6-ایسیو بوش ۷.۹.۷.1


7-ایسیو بوش ۷.۹.۷


8-ایسیو بوش MP 5.2


9-ایسیو بوش ۷.۳


ایسیو بوش ۷.۴.۹ : یونیت کنترل بوش ME7.4.9 ng مورد استفاده در سمند ، دنا ، سمند سورن و پیشرانه EF7

ایسیو بوش Bosch ME 7.4.4 : ME 7.4.4 دارای ۳ کانکتور با مجموع ۱۱۲ پایه میباشد . این ایسیو بر روی موتورهای TU5jp4 نصب می شود .

۴ نوع M در پرشیا و ۴۰۵ و سمند با موتور XU7 به کار رفته است . حافظه فلش در نوع M7.4.4 M29F900bb و حافظه ایپیرام M95080 میباشد .

ایسیو بوش ۷.۴.۵: در پژو ۲۰۶ های بعد از سال ۸۵ ایسیو بوش ۷.۴.۵ با موتور TU5 و همچنین در پژو پارس اتومات نیز نصب شده است .

ایسیو بوش ME 17 : ایسیو Bosch ME 17 محصول شرکت سازه پویش می باشد .بر روی ۲۰۶ ، ۲۰۷ ، دنا ، ۴۰۵ و پارس ارسال ۹۵ نصب میشود .

این ایسیو کنترل موتور را بر عهده دارد و در شبکه مالتی پلکس اکوماکس نظیر نود bcm و icn ارتباط دارد .این ایسیو دارای دو کانکتور میباشد و در محفظه موتور کنار باطری با دسته سیم اصلی موتور نصب میشود .

ایسیو بوش ۷.۴.۱۱ : بوش ۷.۴.۱۱ بر روی پراید دو گانه سوز نصب می باشد .

ایسیو بوش ۷.۹.۷.۱ : بر روی خودروی نیسان زامیاد نصب میباشد.

ایسیو بوش ۷.۹.۷ : بر روی پراید بنزینی مدل سالهای ۸۹،۹۰،۹۱،۹۲ نصب میباشد .

ایسیو بوش mp 5.2 : بر روی زانتیا ۲۰۰۰ cc نصب شده است.

ایسیو بوش ۷.۳ : بوش ۷.۳ زانتیا نصب شده بر روی زانتیا ۱۸۰۰cc ، پژو ۴۰۵ ، پژو پارس ، سمند و پژو پارسELX نصب شده است.

برای خرید و مشاهده انواع محصولات ایسیو بوش بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید و مشاهده انواع ایسیو بوش

نقشه الکتریکی سیستم سوخت رسانی و جرقه بوش me744:

برنامه سیستم سوخت رسانی و جرقه بوش me744:

برای دانلود برنامه برنامه سیستم سوخت رسانی و جرقه بوش me744 بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود برنامه سیستم سوخت رسانی me744

راهنمای تعمیرات ایسیو BOSCH ME 7.4.4 :

حساسیت ایسیو Bosch ME7.4.4 نسبت به ایسیو زیمنس :

بوش و ایسیو ME7.4.4 ، ایسیو های بسیار حساسی هستند و همین موضوع باعث میشود که کوچکترین ایراد موتوری و برقی را سریعاً گزارش دهد و چراغ چک را روشن کند به نسبت ایسیو های زیمنس که ساده تر و دارای حساسیت کمتری هستند.

تعمیر پذیری ایسیو های بوش یک مقدار سخت تر است زیرا داری سخت افزار پیچیده تر هستند و تعمیر کارها بسیاری از مواقع نمی توانند ایراد های آن ها را برطرف کنند. بعضی از ایرادهای به وجود آمده در این ایسیو ها قابل رفع نمی باشد و باید ایسیو تعویض شود .

برخی ایراد های شایع در بوش ME7.4.4 عبارتند از :

  • دریچه گاز و گاز نخوردن ماشین به این معنی که هر چقدر پدال گاز را فشار می دهید دور موتور از ۱۵۰۰ بالاتر نمی رود .
  • خطای عدم ارتباط با دیاگ
  • خطای عدم دانلود شدن
  • خطای تعریف کلید نشدن
  • خرابی میکروکنترلر
  • خرابی IC دریچه گاز
  • v IC مولتی که مربوط به انژکتورها است

محل نصب ایسیو BOSCH ME 7.4.4:

ایسیو بوش ME744 در موتور TU5 و ۲۰۶ فرانسوی دقیقا پشت چراغ سمت شاگرد است.

براکت و پایه های نگهدارنده ایسیو BOSCH ME 7.4.4 :

قاب و محفظه نگهدارنده برد ایسیو BOSCH ME 7.4.4 :

بلوک دیاگرام ایسیو BOSCH ME 7.4.4:

کانکتور ایسیو BOSCH ME 7.4.4:

ایسیو ها دارای کانکتور پلاستیکی هستند که روی ایسیو به صورت نری می باشد که روی برد مونتاژ شده و روی دسته سیم به صورت مادگی هستند که به دسته سیم اصلی موتور وصل میشود.

همان طور که در شکل مشاهده می کنید این ایسیو دارای سه کانکتور با رنگ های طوسی قهوه ایی و مشکی می باشد که کانکتور مشکی دارای ۳۲ پایه و کانکتور وسط قهوه ای رنگ ۴۸ پایه و کانکتور طوسی رنگ ۳۲ پایه است .

سوکت مادگی ایسیو BOSCH ME 7.4.4:

سوکت مادگی روی دسته سیم می باشد و دسته سیم ها سیگنال ها را به سمت سنسورها و عملگرها انتقال و یا دریافت می کند و تغذیه ایسیو هم از همین دسته سیم تامین می شوند.

سوکت مشکی دارای ۳۲ پایه و سوکت وسط قهوه ای رنگ ۴۸ پایه و سوکت طوسی رنگ ۳۲ پایه است .

تصویر برد ایسیو BOSCH ME 7.4.4:

وظایف قطعات نصب شده روی برد ایسیو BOSCH ME 7.4.4:

۱ - B59233 : میکروکنترلر اصلی

۲- ۳۰۳۸۰ : رابط میکرو با قطعات جانبی

۳- SC551710MDW : میکروکنترلر جانبی

۴- ۳۰۳۴۳ : رگولاتور ۵ ولتی

۵ - ۳۰۳۴۴ : مولتی آی سی فن ها و انژکتورها و پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن

۶ - ۳۰۳۴۸ : درایور دریچه گاز برقی

۷- ۳۰۰۲۸ : درایور کویل ۱ و ۴

۸- ۳۰۰۲۸ : درایور کویل ۲ و ۳

۹- WSR-2/0.05 : مقاومت سنسور جریان اولیه کویل ها مقدار ۵ صدم اهم

۱۰- ۹۵۱۶۰ : EEprom

۱۱- مجموعه دیود و خازن برق ۱۲ ورودی

۱۲- کریستال میکروکنترلر اصلی

۱۳- کریستال میکروکنترلر جانبی

۱- M29F400BB : حافظه فلش

۲- D43256BGU : حافظه رم

۳- LM2903 : تقویت کننده دوبل

۴- LM2904 : تقویت کننده دوبل

۵- ۳۰۴۳۵۳۳ : آی سی رابط شبکه

۶- در پژو ۲۰۶ مقدار این دو مقاومت به ترتیب از بالا به پایین ۱۲۹۵ و ۵۶۲۱ است اما در پژو ۴۰۵ پدال ۶ سیم به ۵۱۱۳ تغییر کرده است .

استفاده از ایسیو ME7.4.4 و ME7.4.5 به جای یکدیگر:

ایسیو ME7.4.4 و ME7.4.5 سوکت های کاملا مشابهی دارند اما سیم بندی و اتصالات الکتریکی آنها متفاوت است و به هیچ وجه به جای همدیگر قابل استفاده نیستند.

تغییرات مورد نیاز برای تبدیل ECU BOSCH ME 7.4.4 TU5 خودرو ۲۰۶ با پدال گاز ۴ سیم به ۶ سیم پژو ۴۰۵ و پژو پارس با موتور TU5 :

تفاوت دامپ بوش پژو پارس و ۴۰۵ با پژو ۲۰۶ :

نرم افزار یا دامپ بوش ME7.4.4 پژو پارس و ۴۰۵ با موتور TU5 کاملا با ۲۰۶ متفاوت است و در صورتی که قصد استفاده از این ایسیو به جای یکدیگر را داشته باشیم باید نرم افزار آن عوض شود .

تفاوت سخت افزار بوش پژو پارس و ۴۰۵ با پژو ۲۰۶ :

اگر ایسیو روی ۴۰۵ پدال گاز ۶ سیم نصب شده سخت افزار آن مختصر تفاوتی با ME7.4.4 206 دارد ولی اگر ۴۰۵ و پژو پارس پدال ۴ سیم داشته باشند با توجه به اینکه ۲۰۶ هم پدال ۴ سیم دارد سخت افزار آن ها باهم تفاوت ندارد ولی کماکان نرم افزار آن ها باهم متفاوت است و باید عوض شود.

۲۰۶ های اتوماتیک و ایسیو گیر بوکس :

۲۰۶ های تیپ ۵ و بعضا تیپ ۶ که بصورت اتوماتیک تولید شده اند کنار خود یک ایسیو گیر بوکس دارند که با ایسیو ME7.4.4 در ارتباط هست .یونیت های دیگری که با ایسیو بوش ME7.4.4 در ۲۰۶ با هم در ارتباط هستند عبارتند از یونیتBSI یا نود مرکزی مالتی پلکس ۲۰۶ فرانسوی است و همین طورBSM ، COM 2000 و یونیت ABS MK70 می باشد.

تفاوت بوش M7.4.4 با بوش : ME7.4.4

  • ایسیو بوش ۷٫۴٫۴ در دو نوع ME7.4.4 و M7.4.4 موجود است.
  • نوع ME در موتور TU5 پژو ۲۰۶ و نیز پارس و ۴۰۵ و سمند با همین موتور استفاده شده است.
  • نوع ME در پژو ۲۰۶ با موتور TU5 به کار رفته است.
  • نوع M در پرشیا و ۴۰۵ و سمند با موتور XU7 استفاده شده است.
  • حافظه فلش در نوع M744 و ME744 از نوع M29F400BB است.
  • حافظه EEPROM یا ایپرام از نوع M95160در ME744 و از نوع M95080 در M744 است.

باید توجه کرد که بوش M744 با بوش ME744 که مربوط به کنترل موتور TU5 است تفاوت ذاتی دارد و به هیچ عنوان قابل استفاده جایی یکدیگر نیستند.

اولین اختلافشان مربوط به تعداد پین های خروجی این ایسیو است که اگر دقت شود بوش ME744 پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس TU5 پین ها و کانکتورهایشان دارای ۴ ردیف هستند درحالی که بوش ME744 مشابه ساژم ها و والئو ها دارای ۳ ردیف می باشند و از روی کانکتورشان به راحتی قابل شناسایی هستند.

بوش M744 را می توان با تغییرات سیم کشی جزئی جایگزین شاژم S2000-10 و حتی والئو ها کرد .سیستم دریچه گاز در سیستم سوخت رسانی بوش M744 از نوع سیمی می باشد و با نوع دریچه گاز برقی که در ME744 نصب شده کاملا متمایز و قابل شناسایی است.

استفاده از ایسیو بوش های مجارستانی و آفریقای جنوبی در ایرانخودرو:

ایسیو بوش M744 نصب شده توسط ایرانخودرو به بوش های مجارستانی و آفریقای جنوبی معروف می باشد. چرا که روی برچسب لیبل آن ها Made in Hungary و Made in South Africa نوشته میشود ، این محصولات با برند مجارستانی و افریقای جنوبی با پدال گاز و دریچه گاز خودروهای داخلی ایران سازگار هستند.

قابل ذکر است که نمونه های اسپانیایی و فرانسوی این قطعات با ماشین های ایران سازگار نمی باشند و نیاز به اعمال یکسری تغییرات در سخت افزار و نرم افزارشان می باشد.

بدون کد کردن ایسیو بوش ME7.4.4 :

دلیل بی کد کردن یا بدون کد کردن ایسیو این است که می خواهیم خودرو خاصیت ایموبیلایزر خود را از دست بدهد و با هر کلیدی روشن شود . برای تست ای سی یو روی برخی تستر ایسیو ها این کار لازم است و دلایل دیگری هم دارد .

برای بدون کد کردن بوش ۷.۴.۴ هر دو آی سی اییپرام ۸ پایه و فلش ۴۴ پایه را به ترتیب با برنامه اییپرام بدون کد و برنامه فلش بدون کد برنامه ریزی مجدد می کنیم (به روش دمونتاژ یا برنامه ریزی روی برد ) بعد IC ها را مجددا نصب میکنیم .

در این صورت خودرو با هر سوئیچی روشن می شود اما کولر روشن نمی شود . دامپ ها کولر روشن هم هست که می توان با آن کولر را روشن کرد .شماره IC فلش AM29F400BB و شماره IC اییپرام ۹۵۱۶۰ می باشد.

یونیت هایی که با ایسیو بوش ME7.4.4 در خودرو ۲۰۶ در ارتباط هستند:

واحد کنترل الکترونیکی مرکزی (BSI):

BSI که مخفف شده کلمات (Built in System Interface) هست. در واقع یک سیستم داخلی میباشد که کنترل تمام سیستم های برقی اعم از الکترونیکی یا الکتریکی در خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ تا تیپ ۶ را بر عهده دارد. وجود این سیستم در واقع تضمین کننده صحت و سلامت کامل وسایل برقی خودرو میباشد.

یکی از مهمترین قطعات در سیستم مولتی پلکس میباشد و این ECU در واقع سرور شبکه بوده و اطلاعاتی که بین ECU های دیگر رد و بدل می شود را منتقل میکند.

این نود با ABS و COM2000 و BSM و ECU و ساعت ، ارتباط شبکه از نوع CAN و VAN دارد .یونیت BSI در زیر قاب فرمان و بالای پدال ها نصب می شود.

جعبه فیوز BSM)BM34):

جعبه فیوز داخل موتور در پژو ۲۰۶ فرانسوی تیپ ۲ تا تیپ ۶ این قطعه است. BM34 یک واحد کنترل الکتریکی فرمان دهنده می باشد که از مجموعه فیوزهایی با جریان های مصرفی مختلف تشکیل گردیده ،که توانایی دادن پیام دستور به قسمت های دیگر را دارا است .

وظیفه BM34 پشتیبانی و برق رسانی به قطعات زیر مجموعه خود را دارا است که این وظایف عبارتند از محافظت از تغذیه الکتریکی سیستمهای داخل موتور، توزیع برق رسانی به سیستم ها مربوطه، ارتباط برقرار کردن با BSI می باشد.

BM34برای ارتباط برقرار نمودن با دستگاه عیب یاب به صورت مجزا نمی تواند عمل نماید، بلکه باید با استفاده از شبکه VAN Body 1 به BSI متصل و سپس از طریق خطوط BSI اقدام به برقراری نمودن ارتباط و ارسال اطلاعات با دستگاه عیب یاب نماید. محل قرار گرفتن BM34در خودروی پژو ۲۰۶ در قسمت راست داخل محفظه موتور خودرو و در کنار گلگیر خودرو می باشد.

بلوک کامل ای بی اس ABS-MK70:

ABS مخفف عبارت Anti Braking System می باشد و واحد الکترونیکی MK70 بر روی خودرو ۲۰۶ و ۲۰۷ تولید ایرانخودرو ماقبل ۹۱ نصب شده است.

وظیفه دریافت فرامین از سوی ECU و نهایتا راننده، برای کنترل سیستم ترمز خودرو و نیز دریافت سیگنال از سنسورهای ABS و کنترل پمپ و شیریرقی های روغن و ... برعهده این یونیت الکترونیکی است .

برای خرید و مشاهده انواع بلوک ABS بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید و مشاهده انواع بلوک ABS

شده است. وظیفه دریافت فرامین از سوی ECU و نهایتا راننده، برای کنترل سیستم ترمز خودرو و نیز دریافت سیگنال از سنسورهای ABS و کنترل پمپ و شیریرقی های روغن و ... برعهده این یونیت الکترونیکی است .

صفحه نمایش (ساعت) پژو ۲۰۶ Type A:

صفحه نمایش ۲۰۶ نوع A که در محل وسط روی داشبورد نصب شده است . وظایفی نظیر ساعت و تاریخ ، نمایش دمای بیرون خودرو و اطلاعات رادیو ضبط فابریک در این صفحه نمایش ، به راننده و سرنشین نمایش داده می شود . این قطعه در ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۵ و SD استفاده شده است.

مقالات جامع و پر بازدید :

کامپیوتر ماشین چیست ؟

ایسیو پراید کجاست ؟